GUEST POST OTILIA ȚIGĂNAȘ/ UNIFORMA – MARCĂ DE SUCCES

roses

Eugenia Crainic, prietena mea situată în „top trei cu cele mai bune prietene”, nu-i omul pe care să-mi placă să-l contrazic. E pătimașă… în opinii, le argumentează blindat, ce-i drept, atent gândit în prealabil, iar eu, dacă vin cu alte argumente, la fel de pătimașe și blindate, ne stricăm seara. Mult mai aproape de plăceri simple și mult mai departe de oțelul principiilor decât Eugenia, îndeobște prefer o seară faină, soft, unei dezbateri furtunoase.


Am decis azi, totuși, să-i contrazic argumentele din textul despre oportunitatea uniformelor obligatorii în școli. Ea e împotriva uniformei și ne explică de ce. Eu sunt prouniformă, am să explic de ce.
Nădăjduiesc că nu veți fugi – prim gând – la motivul poziției mele de partea uniformelor ca fiind mai în vârstă decât Jeny, deci băbăciune care se vrea și astăzi „ca pe vremea ei” apoteotică. Sper că nu. Postările mele pe FB, prozele mele scurte, dar și fustele mele scurtisime la 52 de ani stau chezășie capacității de a analiza oarecum tineresc această temă.
Iată suita argumentelor prouniformă în școli.
1. Faptul că mulți dintre noi, aceia care am făcut școala în comunism, care ne-am lăsat uniformizați și vestimentar și mintal de sistem avem răni din urmă, e problema noastră care nu trebuie transferată noilor generații. Fiindcă rănile noastre nu-s problema lor.
2. Transferul semnificației uniformelor de la statusul de blană noroioasă a tuturor oilor unei turme cretine la emblema, mândria, bucuria de a aparține unui grup de elită, este o lucrătură în conștiințe. De noi, adulții meniți să educăm, depinde dacă uniforma va fi privită de tineri ca o corvoadă umilitoare sau o marcă de succes. În definitiv și marca BMW e aceeași pe toate mașinile produse de firmă, dar nimănui nu-i e rușine, lehamite, să o mențină pe automobil.
3. Argumentând cu primele două puncte, am în vedere (în cap) nu uniforme asexuate din pânză de sac incoloră, create de bunicuțe isteric- frigide. Mă gândesc chiar la a decide tinerii unui liceu croiul, culoarea, modelul uniformelor. Ar putea să fie rugați, lăsați tinerii din clasele mari să gândească formatul uniformelor pentru toate ciclurile.
4. Ce NU aduc ca argument, NICI VORBĂ!! este amestecul săracilor cu bogații în aceeași clasă și că uniformele ar diminua diferența. Aiurea. Păi ies din școală și pe unii îi așteaptă bicicleta ruginită, pe alții Rolls-ul lu tata, cu șofer. Deci nu despre asta este vorba. Ba mai mult, o uniformă ca lumea poate costa mult peste un trening second.
5. Aspectul sălii de curs care conține elevi în uniformă este mai adunat, mai ordonat, mai puțin pestriț. Iar ordinea din sală, de pe masa de lucru, din poșetă, buzunare sau ghizdan sau ce-o fi, atrage după sine ordinea minții.
Din aceste motive, dacă aș conduce un liceu, un colegiu, o școală, aș opta pentru uniforme și aș găsi cele mai empatice, populare, nostime argumente ca să determin elevii să și le dorească în rând cu mine.

Pe Otilia o găsiți aici: https://otiliatiganas.wordpress.com/

Lasă un răspuns

